Först och främst hoppas jag att alla haft en trevlig och glad Midsommar!
Man kan undra vart sommarvärmen är? Trots åska, blixt med storm på midsommardagen så saknas solen och värmen. Midsommardagen så föll det många träd i stormen och även i slottsparken på Merlo slott i Timrå, så mina vänner som äger slottet efterlyste om hjälp att få bort de stora granarna som föll ned och gjorde det oframkomligt i parken. För dom som hjälper till fick då behålla veden för egen räkning – Toppen för de som eldar med ved eller har kamin i sin sommarstuga osv.. Välbehövligt med en sommar som inte ger någon värme att tala om.. då passar det bra med ved som värmer gott! =)
En tråkig midsommardag med regn med åska och blixtar och för att inte tala om stormbyarna som välte ned många träd.
För min egen del blev det en lugn och fin midsommarhelg med god mat och dryck tillsammans med min barndomsvän som har hund uppfödning av Norrbottensspets. (Trollfågelns Kennel, finns både på Instagram och Facebook)
En av de tre tikarna fick en valpkull i April -26 tre jätte gulliga valpar, två killar och en tjej blev det denna gången. Förra gången för ca 1 år sedan fick hon fem valpar.
Dessa valpar flyttade till sina ägare strax innan Midsommarafton. Helgen innan de flyttade så hade jag hand om dessa små plus de tre vuxna damerna, det blev några intensiva men härliga dagar att få mysa med dom innan flytten. Nu undrar ni säkert varför jag inte köper en Norrbottensspets själv? Jag har mer än gärna gjort detta, men de säljs i första hand till jägare som jag berättat om tidigare.. Hade jag tagit Jägarexamen som jag skulle gjort för otroligt många år sedan, men hamnade under skalpell istället för examen, Ja då hade jag givetvis varit jägare redan! Nu är det aningen sent anser jag att dra igång med att plugga för att ta jägarexamen, så nu njuter jag av att få ha hand om dessa Tikar och valpar när det finns en valpkull =)

Här är valparna två dagar gamla då tillsammans med sin Mamma Netti. (18 April – 2026)

Andra bilden – Se vad de växer.. redan den 25 April, 9 dagar gamla.. <3

Den tredje och fjärde bilderna – Här är sista gången som jag är med valparna en hel helg Torsdag till Söndag, dvs 6 dagar innan flytten till sina nya hem! (Vid skolavslutningen)
Tiden går snabbt när det gäller valpar.. vid 8 veckor så får de lämna sin Mamma och komma till sitt för alltid hem, med sin nya familj, de blir en ny värld med många nya intryck.. Jakten finns sedan födseln. Det som gäller nu är att ägaren (jägaren) fyller hundens sinnen med jakt då givetvis fågel i första hand, allt annat är ett plus efter de kan grunderna med att ställa fågeln i trädet så jägaren får göra sitt jobb. =) Även så bör de gå på utställningar och jaktprov. Utan dessa meriter så har dom inte några som helst meriter att visa upp, tex vid parning för valpar. En bra meriterad hund får bra valpar i jakt!
Med tanke på den kyliga sommaren så kan jag lika så väl sitta vid datorn och därmed posta upp lite på hemsidan istället, för nån solsken är inte att vänta sig än på ett tag. Mycket tråkigt då det är nu vi kan få alla vitaminer från solen som man saknar den övriga tiden på året då vi har en mörk tid och bara några timmars sol. Det är nästan så jag funderar på en utlandsresa till solen och värmen.
OBS!!
Men nu har dom varnat för denna elaka fisk som simmar i Medlehavet och finns både i Italien, Grekland, Spanien och Cypern. Den har ett skarpt gift och väldigt vassa tänder som den biter av fingrar och tår. Va uppmärksam så ni inte stöter på denna ni som rest till dessa länder, RÖR DEN INTE!
Nu önskar jag er alla en fortsatt trevlig sommar!
Härliga bilder på vovvarna 🙂 Så tråkigt att du inte han med jägarexamen… Vad beträffande midsommar så bra att du hade det gott 🙂 Jag måste berömma din vän för att han håller så rent och snyggt ut för valparna. Första bilden: Var det där du försökte fånga blixten på/från balkongen? Trevligt att du är tillbaka 🙂 Vågar man hoppas på att du kommer med på tåget imorgon 😉 Jag förmodar att du är saknad 😉
Ja visst är dom söta de små valparna =) Ja det var tråkigt att det inte blev av med jägarexamen..
Det att hålla rent till valparna är A och O, annars ligger det i naturen att Mamman städar efter sina valpar. Vilket inte alla anser så trevligt att mamman städ äter efter dom. Men det blir väldigt stökigt snabbt när man byter tidningarna i valp hagen, de gillar att riva och slita i papperet så det ser ut som de slaktat tidningarna. Det flyger remsor överallt och det även utanför hagen. haha.. Det var fult upp att städa hela tiden, torka golven efter varje gång nån kissade… Dom är som små barn.. älskar att plaska omkring, För att inte tala om vattenskålen… alltid blöta tassar.. haha.. Det var en fröjd att ta ut dem i hundgården där de kunde springa runt och leka, det gjorde dem trötta mot eftermiddagen och kvällen! =) De sov gott sedan!
Bilden från balkongen var då jag försökte fånga blixten ja.. Men bästa sättet är att filma och ta ut frekvensen på blixten. Lyckades inte med det heller.. suck.. Nån gång ska jag minsann lyckas! =)
Ja du.. ang Hoppa på tåget imorgon… Vem vet? Du får vänta och se vad som sker! =) Det vore roligt om man är saknad! =)
Vänta bara! Enligt SMHI lär ni precis som vi få upp till 30 grader imorgon och över helgen. Och sommaren har ju precis börjat – enligt mig alltså.
Du är verkligen en hundentusiast. Konstigt nog (eller inte) verkar ni alla norr om Dalälven vara förtjusta i hundar. Rätt naturligt, då många av er jagar, och för jakt behöver man väl hundar;-)
Önskar dig en riktigt skön och varm helg!
Tack för att du kikat in BP! Jag hoppas verkligen att du har rätt med att sommaren börjar nu.. Men enligt mig aningen sent, än så länge har värmen på elementen fått värma lägenheterna på nätterna då kylan gått ner så pass mycket att det blir rått inne. Med det sagt så säger det en hel del att man saknar sommarvärmen, eller hur?
Det stämmer att jag är väldigt förtjust i hundar och även hästar då jag ägt det tidigare. För mig så är alla djur värda mycket och det gäller även reptiler som ormar då de är det mest kramgoa djuret som finns, just för de vill ha värme. De kryper gärna in under en tröja för att få kroppsvärmen! =)
Det är ganska rätt ang hundar och jakten, men för den skullen är det inte alla som har hundar att jaga med. Många sitter på pass i ett jakt torn och till det behövs ingen hund som driver fram exempel älgar. Men om man jagar fågel då bör man ha hund som ställer fågeln i trädet. (Träd skällande hund)
Jag önskar dig med en härlig helg! =)
Men här är prognosen halvklart på förmiddagen och med regn på eftermiddagen på lördag och ca 22 grader, Söndag blir det soligt på förmiddag och molnigt med regn på eftermiddagen, temperaturen kan gå upp till 24 grader med lite tur?
Åååh så gulliga valpar 😍
Midsommarn var bra och nu är det litet mera ledigt från barnbarns skötas då det är semestertider…
Åskan har vi inte varken hört el sett på ett bra tag…inte direkt värmen heller, blåsigt har det varit, stundom nån solglimt…men kanske det blir sommarvärme småningom…Ha det gött!